Dieta wzmacniająca odporność- A Lewandowska

By września 15, 2020 , ,

Każda pora roku jest odpowiednia aby zadbać o swoją odporność. Jesień jednak ma to do siebie, że to właśnie teraz najłatwiej o przeziębienia i cięższe infekcje. Każdy z nas dobrze wie, że to co jemy ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Niedobory witamin i minerałów sprawiają, że nawet lekkie "przewianie" lub wychłodzenie może mieć poważne skutki. Z uwagi na wiele swoich własnych chorób autoimmunologicznych dużą wagę przykładam ostatnio do diety. Staram się aby moje posiłki były jak najmniej przetworzone. Częściej gotuję sama niż jem gotowce. Bardzo praktycznym pomocnikiem w tej kwestii jest książka Pani Agaty Lewandowskiej- "Dieta wzmacniająca odpornośćwydana przez wydawnictwo RM. 

Agata Lewandowska to dietetyk i  autorka wielu książek o zdrowym żywieniu. Uważa, że każdy organizm to maszyna, która przez niewłaściwy tryb życia może się "popsuć" - zachorować.  wiele  jednak da się naprać przez powrót do korzeni czyli właściwego żywienia
Książka wciąga już od spisu treści.  Jest bogata  w skoncentrowane informacje.  wszystko jest  ważne a autorka nie owija w bawełnę. Na początku znajdziemy aktualną piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej  według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia. 7 podstawowych zasad zdrowego żywienia zna pewnie każdy, jednak  warto je sobie utrwalić. Są świetnie opisane w początkowych stronach książki. To co mnie zaskoczyło to m.in. informacja, że do 5 porcji warzyw  i owoców, które powinniśmy jeść w ciągu dnia nie zaliczamy bulw (ziemniaków, batatów) one są zamiennikiem zbóż a warzywa strączkowe zastąpić mogą mięso. Takich ciekawych informacji jest znacznie więcej. Dowiedziałam się także, że przy mojej wadze powinnam spożywać ok 65g czystego białka a jem go o wiele za mało. Przyjmujemy, że na każdy kg. naszej masy powinniśmy spożywać 0,9 czystego białka. 
Bardzo fajnie podane są propozycje łączenia białek ze zbożami i innymi produktami. Autorka uczy nas o zdrowych tłuszczach i umiejętnym czytaniu etykiet. Te trans często są zakamuflowane tak, że nie wdają się groźne, nie budzą naszych obaw. Z racji swoich chorób pewne witaminy mają dużą trudność aby dobrze wchłaniały się z pokarmów do mojego organizmu. Zazwyczaj dostarczałam ich w niewystarczającej ilości z pożywienia i musiałam dopingować się suplementami. Teraz wiem gdzie poszczególne witaminy łatwo znaleźć, co jest ich źródłem. 
Fantastycznie opisane są wolne rodniki i ich działanie na nasz organizm. Podobnie jest z przeciwtleniaczamii i mikrobiotą jelit. Bakterie nie zawsze są złe. O te w jelitach koniecznie należy dbać i dostarczać ich dodatkową porcję szczególnie podczas kuracji antybiotykami. Działają one ochronnie na światło jelit. wiele leków bez recepty tj. leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, środki na zgagę i nadkwaśność mają niekorzystny wpływ na mikrobiotę. 
Po za ogromną ilością cennych informacji w książce jest także baaaardzo dużo przepisów na zdrowe owsianki, pasty, koktajle, surówki i sałatki a także zupy i dania główne jak zapiekanka z kaszy jęczmiennej czy dorsz z groszkowym puree. Dla ciasteczkowch potworków także coś się znajdzie . Zamierzam  wypróbować przepis na trufla orzechowe z wiórkami kokosowmi. Co jeść aby zmniejszyć ryzyko zachorowań oraz dieta w okresie infekcji to bardzo wartościowe informacje i przepisy. Nie zawsze konieczne są chemiczne środki z apteki. Te naturalne jak syrop z  cebuli są nawet lepszym antybiotykiem. 
Diety polegające na liczeniu kalorii, ketogeniczne, jedzenie przy insulinoodpornośći czy hashimoto wydawały mi się zawsze czarną magią mimo, że o zdrowym żywieniu czytam regularnie od kilkunastu lat. Pani Agata Lewandowska wszystkie informacje podaje w tak przystępny sposób, że są przeze mnie od razu przyswajane i automatycznie zapisują się w głowie. Jestem bardzo zadowolona, że dzięki wydawnictwu  RM do mojej domowej biblioteczki dołączyła kolejna wartościowa pozycja. Bardzo polecam. 

ZOBACZ TAKŻE

36 komentarze

  1. Mnie tam żadne diety nie przkeonują ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Ważna jest dieta, która obfituje.w różne owoce i warzywa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo cenna wiedza,zwłaszcza w obliczu zbliżającej się jesieni - ale niestety mojegi niejadka chyba nic nie zachęci do większej ilości warzyw i owoców...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czasami tak bywa, w mojej rodzinie jest też taki niejadek.

      Usuń
  4. Coś dla mnie, bo aktualnie jestem chora :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ma diety cud, ale tak naprawde dieta to sposob odzywiania sie. Ja od ponad roku zmienilam totalnie swoj sposob odzywiania (za darmo) i widze rezultaty, dodatkowo nie choruje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, bardzo się cieszę, masz racje, dieta to sposób odżywiania

      Usuń
  6. ja jem dużo czosnku :D nie choruję:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobrze by było stosować taką zdrową dietę. Ja odżywiam się bardzo źle. Powinnam coś zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa pozycja i na duży plus sposób przekazania informacji :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pozycja jest okej, ale nie jest to pozycja, którą chciałabym kupić :) jakbym dostała? OKEJ, ale jakbym miała kupić to nie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozumiem, mnie zainteresowała i jestem szczęśliwa, że na nią trafiłam

      Usuń
  10. mi się wydaje że na takie diety trzeba mieć sporo czasu ja niestety nie mam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też nie mam czasu ale staram się jeść w prosty sposób choć czasami pomagam sobie gotowymi daniami, staram się je ograniczać

      Usuń
  11. Do mnie też ta pozycja książkowa dotarła z tego wydawnictwa, ale jeszcze jej nie zaczęłam czytać. Z Twojej opinii już wiem, że warto ją było wybrac:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie potrzebuje diety, ale książka wydaje się być wartościowa i przydatna.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  13. Tego typu książki chętnie kupuję i chętnie robię z nich przepisy. Ta mnie zaciekawiła i to bardzo. Muszę ją miec.

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajna książka. Miałabym ją komu podarować, bo osobiście po takie nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiedyś często kupowałam książki kucharskie, teraz w poszukiwaniu nowych przepisów odwiedzam internet. Szczerze mówiąc to ja ostatnio nie mam czasu na żadne diety i liczenie kalorii.

    OdpowiedzUsuń
  16. Muszę sprawić tę książkę mojej siostrze. Ona takie uwielbia :)

    OdpowiedzUsuń
  17. z moją odpornością ostatnio jest bardzo słabo, obecnie jestem przeziębiona i chyba pora pomyśleć o naturalnym wzmacnianiu organizmu, chętnie sięgnę po tę książkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przykro mi, mam nadzieję, że szybko wrócisz do zdrowia.

      Usuń
  18. fajnie wydana, warto taką mieć

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja to potrzebuje ale inna dietę. No ale taka też byłaby dobra. Ciekawa jestem tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  20. oj zdecydowanie! Dieta to podstawa, sama chętnie przeczyałabym tą książkę....

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale widzę, że warto się nią zainteresować. Odpowiednia dnia, potrafi zdziałać dużo dobrego, a już o odporność, warto dbać przez cały rok :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i zamieszczony komentarz. Jeśli masz blog, na pewno do Ciebie zajrzę.