CO TO JEST MIKROBIOTA?

By sierpnia 05, 2019 , ,

Kochani, bardzo często słyszymy hasła „jesteś tym co jesz”,” zdrowie bierze się z brzucha”. Popularne stały się także książki typu „Jelita wiedzą lepiej”. Sama jestem członkiem grup o tej tematyce. W naszym organizmie żyje wiele mikroorganizmów (bakterii, drożdże, grzybów, wirusów), które karmimy. One wszystkie określane są mianem  mikroflory.
https://pl.freepik.com


Teraz wiedzę o mikrobiocie, jej wpływie na zdrowie i życie człowieka oraz najnowsze badania w tej dziedzinie znajdziemy w jednym miejscu – platformie internetowej: BIOCODEX MICROBIOTA INSTITUTE. Termin „mikrobiom” to zespół  wszystkich mikroorganizmów człowieka, zarówno komensalnych, symbiotycznych jak i patogennych, które dzielą z nami naszą przestrzeń życiową. Nie są one  bez znaczenia dla zdrowia naszego organizmu.

Ludzka mikrobiota to wszystkie mikroorganizmy, które zasiedliły ciało gospodarza: głównie bakterie, ale także wirusy, grzyby, drożdże i pierwotniaki. W zależności od części ciała, którą mikrobiota kolonizuje, jej skład jest inny i dlatego wyróżniamy kilka rodzajów mikrobioty: mikrobiotę skóry, mikrobiotę pochwy, mikrobiotę dróg moczowych, mikrobiotę układu oddechowego, mikrobiotę górnych dróg oddechowych i mikrobiotę jelitową. Mikrobiota jelitowa, zwana kiedyś florą jelitową, jest zdecydowanie najliczniejsza i składa się ze 100 bilionów mikroorganizmów i to jej poświęca się najwięcej uwagi. Mikrobiota jelitowa wpływa na wiele aspektów naszej fizjologii, a jej odpowiedni skład odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. W ostatnich latach podkreślany jest związek składu mikrobioty z występowaniem konkretnych chorób.
JAKĄ ROLĘ PEŁNI W USTROJU CZŁOWIEKA MIKROBIOTA I JAKI MA WPŁYW NA NASZE ZDROWIE?
● Efekt bariery: Jelita człowieka stają przed poważnym wyzwaniem: z jednej strony mają tolerować korzystne bakterie wchodzące w skład mikrobioty, a z drugiej skutecznie zapobiegać kolonizacji przez niebezpieczne bakterie zwane patogenami. Mikrobiota działa jako bariera chroniąca przed patogenami. „Dobre bakterie mikrobioty walczą bezpośrednio ze szkodliwymi mikroorganizmami, konkurując z nimi o te same składniki odżywcze. Ponadto niektóre bakterie wydzielają cząsteczki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym skierowanym przeciwko bakteriom patogennym, podczas gdy inne zwiększają wytwarzanie śluzu, aby chronić komórki jelit przed zakażeniem patogenami oraz uniknąć szkodliwego oddziaływania patogenów na organizm.
● Stymulacja układu odpornościowego: Bakterie mikrobioty jelitowej biorą udział w dojrzewaniu i aktywacji komórek w jelitowym układzie odpornościowym. Chroni to człowieka przed atakami mikroorganizmów chorobotwórczych, takich jak bakterie i wirusy. Jelito jest głównym rezerwuarem komórek odpornościowych w ludzkim ciele. Układ odpornościowy wpływa na skład i różnorodność mikrobioty.
BŁONA ŚLUZOWA JELIT. Mikrobiota jelitowa odgrywa ważną rolę w dojrzewaniu komórek przewodu pokarmowego, a w szczególności w odniesieniu do osiągania przez błonę śluzową jelit odpowiedniego rozmiaru i grubości, utrzymywania zarówno odpowiedniego nawodnienia komórek jelit jak i aktywności enzymatycznej błony śluzowej.

PRAWDOPODOBNE FUNKCJE MIKROBIOTY W FAZIE BADAŃ. Niektóre bakterie mikrobioty jelitowej mogą chronić przed chorobami zapalnymi i metabolicznymi, podczas gdy inne mogą wywoływać nie tylko te choroby, ale także przyczyniać się do wystąpienia zaburzeń i chorób neurologicznych. Wiele badań wykazało iż z naszego jelita – pośrednio bądź bezpośrednio – wywodzi się odporność, dobry nastrój i większe bądź mniejsze predyspozycje do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Badania wykazały także związek pomiędzy zaburzonym układem mikrobioty jelitowej, a zwiększonym ryzykiem rozwoju problemów gastrycznych, alergii, chorób autoimmunologicznych, nawracających infekcji, otyłości, zaburzeń neurorozwojowych, a nawet depresji czy chorób nowotworowych.
https://pl.freepik.com
W Polsce jednym z najczęściej występujących schorzeń jest zespół jelita nadwrażliwego– Gastroenterolodzy szacują, że może on występować u 10-20% ludzi.  Chociaż przyczyny pozostają niejasne, naukowcy zgadzają się, że mikrobiota jelitowa jest zaangażowana w początek choroby. Aby przywrócić prawidłowy skład mikrobioty, promuje się wzrost korzystnych mikroorganizmów poprzez spożywanie probiotyków, prebiotyków i synbiotyków. W tym samym czasie warto wprowadzać zmiany w diecie, wzbogacając ją w żywność bogatą w błonnik (karczochy, czosnek, cebulę itp.) i żywność sfermentowaną (kiszoną kapustę), która jest źródłem prebiotyków. 
Jak dbacie o swoją mikroflorę ? Jecie kiszonki i pijecie kefiry? Stosujecie probiotyki? 

ZOBACZ TAKŻE

47 komentarze

  1. Fajny przemyslany wpis, ja staram sie jesc kiszonki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiszonek niestety raczej nie lubię, ale zgłębię temat, żeby znaleźć coś dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja staram się jeść kiszonki bo za kefirem nie przepadam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie stosuje probiotyków. Raczej siegamy po naturalne metody czyli właśnie kiszonki lub kefiryitp.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jem kiszonki, kefirów nie lubię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kefiry... dawno nie konsumowałam. Muszę wrócić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam kiszonki i je jem często. Wpis bardzo ciekawy i interesujący

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio spotkałam się z tym terminem i trochę poczytałam na ten temat. Fajny post, mam nadzieję, że coraz więcej osób dowie się jak ważne jest dbanie o siebie od wewnątrz.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie słyszałam tego terminu. Bardzo ciekawy wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Coś tam o tym słyszałam, ale jeszcze się w to nie zagłębiałam, ale być może dlatego, że z moim brzuszkiem wszystko ok ;) Staramy się z moim mężem jeść kiszonki, i robię koktajle z kefirem albo maślanką :) Probiotyki są u mnie w apteczce na stałe :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jadam kiszonki, jogurty, a probiotyki zażywam wyłącznie przy antybiotykach, co zdarza mi się rzadko.

    OdpowiedzUsuń
  12. dla zainteresowanych ciekawy temat;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kiszonki lubię, jogurty czy kefiry również pijam, a przynajmniej staram się ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam że jelita i ich prawidłowe funkcjonowanie przekłada sie nawet na emocje

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy i ważny temat :). U mnie często goszczą jogurty naturalne i kefiry :)

    OdpowiedzUsuń
  16. nigdy nie słyszałam o mikrobiocie, ale chyba coś jest na rzeczy bo troszkę mi zdrowie szwankuje

    OdpowiedzUsuń
  17. Estupendo post! Me encanta todo! Espero tu opinión en mi última entrada! Feliz día! ♡♡♡

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam o mikrobiocie ja na razie nie na żekam na swoje zdrowie

    OdpowiedzUsuń
  19. fajny temat poruszyłaś, ja prawie codziennie jem np jogurty :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Uczący wpis. Nie mialam pojęcia co to mikrobiota. Człowiek dużo nie wie.

    OdpowiedzUsuń
  21. nas o jelitach oświeciła nasza alergolog. Do dziś zwracam na to uwagę czym się karminy i w końcu poznałam sens cytatu - jesteś tym, co jesz!

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię kiszonki i nie miałam pojęcia o takich rzeczach. Bardzo przydatny post !

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny i bardzo przydatny post! Doskonale wiem, jak ważne jest, aby dbać o swoje jelita, bo od dziecka mam z nimi problemy.

    OdpowiedzUsuń
  24. Kefiry to coś, co mogłabym spożywać codziennie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja dawniej nie lubiłam kefiru, teraz pijam często :) Bardzo ciekawy temat poruszyłaś. Dobrze dowiedziec się czegos nowego.

    OdpowiedzUsuń
  26. zdecydowanie kiszonki jem, uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
  27. i znowu się czegoś nomwego dowiedziałam! dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  28. ja niestety nie znoszę kiszonek i kefiru :) a szkoda...

    OdpowiedzUsuń
  29. mam wrazliwe jelita wiec dbam bardzo o to co jem

    OdpowiedzUsuń
  30. Kefiry, które wprowadziłam przy diecie ;) Teraz dość dużo ich piję ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Lubię kiszonki, ale za kefirami nie przepadam. ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i zamieszczony komentarz. Jeśli masz blog, na pewno do Ciebie zajrzę.